maandag 12 maart 2012

Twisted Metal (Review)

In 1995 kwam Twisted Metal uit op de eerste PlayStation-console. Samen met Carmageddon zorgde deze game voor de nodige autowrakken in de virtuele wereld van het videogame-universum. Het vehicle fighting-genre was geboren. Maar zo snel als het genre opkwam, leek het ook weer verdwenen te zijn. Carmageddon heeft zijn gezicht helaas al jaren niet meer laten zien, ondanks aanhoudende geruchten over een remake, en ook Twisted Metal leek geen bestaansrecht meer te hebben na enkele teleurstellende delen. Totdat Twisted Metal: Black verscheen voor de vorige generatie. Een opleving van het genre met het meest donkere en gestoorde deel uit de serie tot dan toe. Na 11(!!!) jaren niets is er nu Twisted Metal, zonder toevoeging (trend anyone?).

Het is de oude formule, met iets nieuws. Deze keer namelijk geen keuze uit tientallen personages, er zijn er nog maar drie (online vier) over: Sweet Tooth, Mr. Grimm en Dollface. In de singleplayer speel je met één van deze gestoorde personages, die allemaal zo hun motivatie en wens hebben om mee te doen met de wedstrijd die Twisted Metal heet. De gelukkige winnaar krijgt namelijk zijn wens vervuld door organisator Calypso. Het is de klassieke Twisted Metal-gameplay, hoewel er nu ook levels zijn waarin je daadwerkelijk moet racen. Dit principe houdt het interessant en uiteraard is het alsnog mogelijk om je tegenstanders compleet te annihileren.

Het is misschien wat raar dat er nog maar drie (online vier) personages over zijn. maar bij Twisted Metal draait het uiteindelijk om de voertuigen natuurlijk. En zoals we mogen verwachten is er een grote verscheidenheid in beschikbare voertuigen, vrijwel perfect gebalanceerd zodat geen van de voertuigen duidelijk beter is dan een willekeurig ander voertuig. Naast de vele voor iedereen beschikbare wapens, heeft ieder voertuig twee speciale aanvallen waarmee de tegenstanders belaagd kunnen worden.

Met een beetje geduld ben je zo door de singleplayer heen, Twisted Metal speel je dan ook voor de geweldige multiplayer. Je kunt alleen of samen met een vriend(in) online spelen of je kunt het offline tegen maximaal drie vrienden opnemen. Er zijn drie categorieën waar uit gekozen kan worden: Free-for-all, Team en Objective. Free-for-all bestaat uit Death Match, Last Man Standing en Hunted, waarbij Team dezelfde modes kent, maar dan in teamverband. Genoeg om wekenlang plezier van te hebben. Sowieso kent de game door de juiste balans en tactische mogelijkheden een hoge herspeelwaarde. Door de geschifte actie is er zelfs voor de verliezers nog genoeg te lachen.

Grafisch gezien is Twisted Metal geen hoogvlieger, maar dat heeft de game ook helemaal niet nodig. De levels zijn gigantisch en er kan heel veel kapot. Voor mensen die van snelle, kleinschalige actie houden is er de mogelijkheid om een deel van een map te kiezen als strijdtoneel. De voertuigen zien er goed (en) gedetailleerd uit en de game draait ten alle tijde op 60 frames per seconde. Twisted Metal legt de nadruk perfect op de gameplay, balans en de verscheidenheid van wapens, waardoor een grafische smet snel vergeven is. Een leuke touch in de singleplayer is dat de tussenscènes bestaan uit live action videofragmenten met een hoog B-slasher-gehalte. De soundtrack bestaat uit metal, elektronische muziek en rap, maar er is ook de mogelijkheid om je eigen muziek te draaien.

Twisted Metal is een hektische game die zeker bij de singleplayer zijn minpunten heeft, maar deze zeker goedmaakt door de solide en doldwaze multiplayer. Als je op zoek bent naar een shooter die anders is dan alle anderen, dan is Twisted Metal voor de PlayStation 3 jouw game.

Geen opmerkingen: