donderdag 22 maart 2012

Yakuza: Dead Souls (Review)

Zombies zijn hip. Games als Plants vs. Zombies, Dead Island en natuurlijk Left 4 Dead hebben de ondoden weer helemaal doen opleven. Helaas zal deze hype volgend jaar over zijn, wanneer de film Warm Bodies gelanceerd wordt. Voor de nu nog zielsgelukkige mensen die niet weten waar ik het over heb, dat is Twilight met zombies. Maar genoeg daarover, nadat Red Dead Redemption al zombies toegevoegd gekregen heeft is het nu de beurt aan Yakuza: Dead Souls.

Nu lijkt het net alsof Yakuza: Dead Souls een soort DLC is voor een voorgaande titel uit de serie, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Alhoewel, veel vernieuwing is er niet te vinden, behalve dat je nu vuurwapens tot je beschikking hebt. En oja, dat je vecht tegen zombies natuurlijk.

Wie de serie kent zal weinig verrassingen tegenkomen. De gebruikelijke cast is weer beschikbaar en ook de nodige bijrollen passeren de revue. Alleen de setting is iets anders. Je beweegt je in een stad die nog levendig is als altijd, met uitzondering van een quarantaine-zone waar de ondoden rondwaren. Na mate het spel vordert zal de quarantaine-zone steeds groter worden, waardoor er uiteindelijk helaas weinig ruimte is voor levendig vertier.

Wat wel een grote verandering is, is dat Y:DS een full-on shooter is geworden, waar bij de eerdere delen uit de serie de nadruk lag op ledemaatwapens (ofwel: hand-to-hand combat). Traditioneel kun je altijd nog gebruik maken van vrijwel alles wat je kunt vinden in de omgeving, van banken tot motorfietsen, om de golven van zombies te lijf te gaan. Wellicht dat je dit misschien wel verkiest boven het daadwerkelijk schieten, want dat werkt helaas niet altijd even soepel. Om het schieten makkelijker te maken, hebben ze een auto-aim toegevoegd die een beetje te gevoelig is. Zo kan het voorkomen dat je niet de juiste zombie neerschiet, waardoor je oorspronkelijke doel je doodleuk bespringt.

Hoe dan ook, Y:DS heeft zeker zijn moment en is over het algemeen een zeer leuke game. Het schieten, mits het werkt, voelt goed en het afknallen van zombies zorgt voor voldoende voldoening. Door de vele sidequests en minigames is er ook nog eens genoeg te doen om je tijd te vullen. Ben je een fan van de serie of heb je alle andere zombiespellen al gespeeld, dan is Yakuza: Dead Souls zeker een aanrader!

Geen opmerkingen: