maandag 5 maart 2012

Tekken 3D: Prime Edition (Review)

Wie mijn preview van Street Fighter X Tekken heeft gelezen, weet dat ik vroeger een zwak had voor Tekken. Tekken geeft me dan ook nog altijd een nostalgisch gevoel, wat zowel positief of negatief kan zijn voor nieuwe delen uit de serie. Want heb ik juist hoge verwachtingen óf ben ik vergevingsgezind door de vorige delen? Voor de game hoop ik dat eerste, want Tekken 3D: Prime Edition kwam op mij nou niet echt over als een topgame.

De game biedt aspecten van Tekken 6 en Tag Tournament en levert daarbij ook nog eens een 3D-film van Tekken. Waarom? Geen idee.. Het is wel leuk om een keertje te bekijken. Nou ben ik iemand die hele films heeft gekeken op zijn iPod Touch in de bus, maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde persoon niet zit te wachten op een film op een klein 3DS-scherm.

Ik weet niet of de film heeft gezorgd voor een ruimtegebrek op de cassette, maar de daadwerkelijke gamemodes zijn wat karig. De hoofdmodus is 'Survival Mode', waarbij het de bedoeling is om zo veel mogelijk tegenstanders te verslaan met zonder zelf knock out te gaan. Daarnaast is er enkel de mogelijkheid om een quick match aan te gaan, maar iets als een 'Story Mode' is nergens te bekennen. Nou stelt een 'Story Mode' in bijvoorbeeld Super Street Fighter ook weinig voor, maar het is wel altijd een leuke toevoeging en sowieso extra content.

Dan rest nog de mogelijkheid om online te spelen, maar zoals wel vaker het geval is bij Nintendo-consoles, laat dit wat te wensen over. Het vinden van een tegenstander duurt lang, wat natuurlijk nog recht getrokken kan worden zodra meer mensen het spel aanschaffen. Wat echter wel kwalijk is voor een fighting game is lag, iets wat helaas nog wel eens voor wilt komen in online potjes. Wat een fout van de ontwikkelaar is, is het ontbreken van de mogelijkheid om voor iedere wedstrijd te kiezen voor een andere vechter. Als je eenmaal gekozen hebt, zit je vast aan je personage. Rare keuze als je het mij vraagt.

Tekken 3D: Prime Edition is echter niet enkel bar en boos. Waar de hoeveelheid content het namelijk niet laat afweten is bij de personages, er is keuze uit maar liefst 41 vechters. En de gevechten vinden te alle tijden plaats in het indrukwekkende aantal van 60 frames per seconde, ook in 3D. Helaas zijn de gevechten zelf niet van hoogstaand niveau. In vergelijking met andere fighters op de 3DS (DOA:D, Super Street Fighter IV) speelt het allemaal wat logger. Nou is dat bekend bij Tekken, het heeft nooit zo direct aangevoeld en dat geeft voor mij ook niet zo, maar ik kan me voorstellen dat anderen het niet lekker vinden spelen. Waar ik me wel aan stoor, is dat sommige personages qua moves niet heel veelzijdig zijn. Zo kan het zijn dat je een personage hebt die voornamelijk hoge aanvallen doet, terwijl je tegen een tegenstander staat die lage aanvallen en een lage verdediging heeft. Geen beginnen aan dan, aangezien de balans ver te zoeken is.

Tekken 3D: Prime Edition is de derde grote fighting game op de 3DS en ook de minste. De content is gewoon wat karig en het vechtsysteem is nooit met zijn tijd meegegaan. De gevechten lopen wat stroef, wat voor verstokte fans als ik niet zo'n groot probleem is, al is het maar voor de nostalgie. De film is een leuke toevoeging, maar enigszins overbodig. Nee, dan kijk ik liever naar de epische Special Trailer.

Geen opmerkingen: