woensdag 29 februari 2012

Street Fighter X Tekken (Preview)


Fighting games, toen ik nog een jong videospelspelertje was, werd ik er vreselijk agressief van. Net als bijvoorbeeld de tv-serie van de Power Rangers, werkten games als Tekken of Soulblade (zo heette Soul Calibur toen nog) op mij als een rode doek op een stier. Gelukkig ben ik tegenwoordig de rust zelve, ook tijdens het gamen. Voor wie het opgevallen is, ik heb Street Fighter bewust weggelaten uit de vorige zin, want van die game heb ik de charme pas de afgelopen jaren ontdekt. Je kunt je voorstellen dat een Street Fighter-noob weinig plezier haalt uit het 'Hadouken'-festijn van meer ervaren spelers. Veelal kon ik niet eens schade doen aan mijn tegenstander. Nee, doe dan maar Tekken, zonder zijn lange afstandsaanvallen en onmogelijk te onthouden combo's.

Vandaag de dag speel ik echter beide games met plezier, hoewel ik niet alle uitgaves bijhoud. Zeker Capcom heeft er met hun Street Fighter-serie een handje van om talloze versies en DLC uit te geven, tot dat uiteindelijk allemaal weer gebundeld verkrijgbaar is in een 'Ultimate Arcade Edition'. Redelijkerwijs was mijn reactie op Street Fighter X Tekken dan ook één van verbazing. Wat nu weer, een zoveelste versie?


SFxT is een crossover tussen Street Fighter en Tekken in de stijl van de eerstgenoemde. Dit doet vermoeden naar een Tekken X Street Fighter in de stijl van Tekken en inderdaad, die schijnt ook in de maak te zijn. Maar laat ik me eerst richten op SFxT, wat toch niet een zoveelste versie lijkt te zijn.

De stijl van SFxT is dus die van Street Fighter IV, maar daar houdt de overeenkomst op, want het voelt allemaal anders, frisser. SFxT is sneller, meer gericht op combo's en ziet er adembenemend uit. Een gevecht bestaat uit twee teams van ieder twee personen, die vechten tot iemand KO is. Je kunt dus niet doorgaan tot je personage KO is en dan verder vechten met de ander, de bedoeling is om door middel van slim wisselen één van je tegenstanders KO te meppen. Dit wisselen kan door middel van een druk op de knop en duurt dan een fractie van een seconde, maar wel een fractie waarin je kwetsbaar bent. Daarom kun je beter gebruik maken van de zogenaamde Cross Rush Attack. Zorg ervoor dat je tegenstander in de lucht hangt wanneer je van personage wisselt en voor je het weet ben je aan het jongleren met je vijand. Een simpele combo, die wél erg lastig is om lang vol te houden.


Het combosysteem bevat elementen van Street Figther Alpha en Tekken, al is een 1-op-1 vergelijking met geen van beiden te maken. De gebruikelijke vooraf gestelde combo's zijn weer beschikbaar, maar je kunt ook zelf combo's aaneenrijgen door verschillende aanvallen te combineren. Er zijn werkelijk honderden mogelijkheden, maar het rust op een simpele basis: een combo van vier moves eindigt in een launcher (een aanval die de tegenstander de lucht in werpt) die je automatisch van personage laat wisselen. Daarnaast is ook de bekende super meter weer terug, die super moves tot je beschikking stelt wanneer hij vol zit.

Hoewel deze game ontwikkeld wordt door SF's Capcom, gaan zij zeker respectvol om met Namco's Tekken. De invloed van laatstgenoemde is duidelijk zichtbaar in de game, al is het hier en daar wat aangepast voor een betere symbiose. Tekken staat bekend om zijn 'jongleer-combo's' en die zijn zeer goed gecorporeerd in SFxT. Net als dezelfde beginanimatie voor verschillende moves, iets wat gevechten een zekere onvoorspelbaarheid meegeven.

Ik ga hier niet alle personages opnoemen, want dat zijn er nogal wat en daarbij is het gemakkelijk te vinden op internet. Wel wil ik aangeven dat alle personages zoveel mogelijk beschikking hebben over hun bekende movesets. Wellicht met uitzondering van de onbekendere personages, kun je ervan uitgaan dat de Ken's, Ryu's, Nina's en Yoshimitsu's al hun kunsten van weleer tentoon kunnen stellen. De Focus Attack-move uit Street Fighter is echter wel gesneuveld, maar dit doet de game eigenlijk meer goed dan slecht.

Het verrassendste aan de game is misschien nog wel het nieuwheidsgevoel. Het fighting-genre is aardig voorzien de afgelopen jaren, mede ook door Street Fighter zelf met zijn vele versies, maar toch brengt deze game iets nieuws. Het is een snelle, georganiseerde chaos die de competitie op een achterstand zet met zijn opvallend goede camerawerk en mooie personages. Ik had niet verwacht dat Street Fighter en Tekken zo goed zouden mixen. De symbiose heeft geleid tot een nieuw combosysteem, waardoor vechten in SFxT intuïtief maar bovenal opwindend aanvoelt. Ik kan niet wachten om Ken weer eens flink in elkaar te meppen.



Street Fighter X Tekken is vanaf 9 maart beschikbaar voor PlayStation 3 en Xbox 360. Bestel de game onder andere hier:
PS3: http://www.freerecordshop.nl/games/street-fighter-x-tekken-sony-playstation-3-5055060927632
Xbox 360: http://www.freerecordshop.nl/games/street-fighter-x-tekken-microsoft-xbox-360-5055060963241

Geen opmerkingen:

Een reactie posten